Delegeren is de oplossing bij dossiervoering

De praktijkrichtlijn Patiëntendossier stelt uitgebreide eisen aan de dossiervoering door tandartsen. Steeds meer tandartsen voeren momenteel concrete verbeteringen door in hun dossier voering. Dit levert echter direct..

Gratis e-boek:

Werken in en aan je zorgpraktijk

De praktijkrichtlijn Patiëntendossier stelt uitgebreide eisen aan de dossiervoering door tandartsen. Steeds meer tandartsen voeren momenteel concrete verbeteringen door in hun dossier voering. Dit levert echter direct het spanningsveld op. Dat uitgebreide dossiervoering veel tijd kost. De oplossing ligt in delegeren.

Efficiënte dossier voering

Het doorlopen van de volgende stappen levert een volledige en efficiënte dossiervoering op:
1.   Zorg ervoor dat de assistente gemakkelijk achter het toetsenbord kan plaatsnemen
(denk aan een verschuifbaar toetsenbord en draadloze muis)
2.   Zorg ervoor dat de assistente blind kan typen (of in ieder geval snel kan typen)
3.   Leg alle afspraken en instructies omtrent dossiervoering vast in een protocol
4.   Maak snelfuncties en standaard tekstregels aan in uw patiëntensysteem voor een efficiënte registratie
5.   Zorg voor een goede instructie aan de assistente
6.   Tandarts en assistente gaan gezamenlijk de samenwerking starten en optimaliseren

Voorwaarden voor succes

De voorwaarden voor succes zijn:
A.   De tandarts is bereid om de handeling los te laten en de assistente verantwoordelijkheid te geven
(delegeren betekent niet ‘nooit meer naar omkijken’).
B.   De tandarts is bereid om de assistente tijd te geven de dossiervoering zich eigen te maken
(delegeren gaat gepaard met een leerproces).

TIP: Lees meer over de voordelen van uitgebreide dossiervoering.

Neem contact op

 

Anderen bekeken ook

Mijn tips hoe jouw omzet kan verhogen

Mijn tips hoe jouw omzet kan verhogen

Heb je collega’s met een hogere dagomzet?   Hoe kan dat? En vooral, hoe kun je jouw omzet verhogen? Ontdek mijn tips. Verschilt in jouw praktijk de omzet ook van behandelaar tot behandelaar? Mijn ervaring..

Tips voor het krijgen van loyale patiënten

Tips voor het krijgen van loyale patiënten

Fred Lee beschrijft in zijn boek ‘’Als Disney de baas was in uw ziekenhuis” de aanpak die het beste in zorgpersoneel naar boven brengt en zo zorgt voor positieve patiëntervaringen. Ook zeer..