Met de groeiende omvang van praktijken en de toenemende eisen rondom wet- en regelgeving neemt de werkdruk binnen praktijken toe. Vooral praktijkmanagement taken nemen toe. Om als praktijk goed ‘te draaien’ wordt de structuur van de praktijkorganisatie steeds belangrijker. Zo is het wel of niet aanstellen van een praktijkmanager soms een groot dilemma voor praktijken.
Ervaringen praktijkmanagement
Steeds vaker spreek ik ontevreden praktijkhouders, die de volgende ervaringen delen:
- De tandarts / praktijkhouder stopt enorm veel tijd en energie in de praktijk zonder dat dit de gewenste verbeteringen oplevert.
- De tandarts / praktijkhouder besteedt steeds meer tijd aan management en minder aan patiëntenzorg.
- De tandarts / praktijkhouder en het team geven aan dat een heldere structuur met duidelijke afspraken ontbreken.
Organisatiestructuur
De organisatiestructuur van de praktijk is van grote invloed op de praktijk, zoals de efficiëntie, het werkplezier en de service naar patiënten. Echter, het praktijkmanagement (het ‘smeermiddel’ binnen een praktijk) krijgt vaak onvoldoende aandacht. Veelal ook omdat praktijkhouders niet goed weten hoe dit in te vullen.
Praktijk Management Scan
Vanuit zijn Praktijk Management Scan heeft Sjoerd Kuiken speciaal voor I-Qual groepen de presentatie ‘Praktijkmanagement als smeermiddel’ ontwikkeld, die ingaat op o.a. de uitgangspunten voor een goede organisatiestructuur en het praktijkmanagement. Deze presentatie is interessant voor praktijkhouders, die worstelen met hun praktijk en veel stress en werkdruk ervaren.
Neem contact op