Podcast 3: Blinde vlekken (en hoe er beter van te worden)

Podcast 3 – Blinde vlekken Dé podcast met praktijkvoorbeelden over goede en praktische oplossingen voor de tandartspraktijk. Voor nieuwe inspiratie en om niet altijd zelf het wiel uit te hoeven vinden...

Gratis e-boek:

Werken in en aan je zorgpraktijk

Podcast 3 – Blinde vlekken

Dé podcast met praktijkvoorbeelden over goede en praktische
oplossingen voor de tandartspraktijk. Voor nieuwe inspiratie en om niet altijd
zelf het wiel uit te hoeven vinden.

Inleiding

Dit onderwerp is naar voren gekomen, nadat ik deze week bij een – voor mij – nieuwe praktijk naar binnen stapte. Zo kom ik regelmatig voor het eerst bij een praktijk binnen. Daarnaast kom ik bij andere praktijk ook met enige regelmaat over de vloer. Daaruit valt mij al direct op, dat – hoewel ik nooit onderdeel uitmaak van de praktijk – toch bepaalde werkwijzen al snel als vanzelfsprekend ga beschouwen. Terwijl dat natuurlijk lang niet altijd het geval is.

De eerste keer dat ik bij een praktijk binnenstap ben ik nog objectief en onbevooroordeeld. Op deze manier vallen direct de zaken op, die anders zijn. Die om verbetering vragen. Of gewoon niet correct of wenselijk zijn. Daarentegen vallen dergelijke zaken niet meer op voor personen die dagelijks in de praktijk rondlopen of dagelijks zo werken. Omdat dit je zogenaamd ‘blinde vlekken’ worden.

Enkele heel eenvoudige voorbeelden van blinde vlekken zijn:

  • Afgebladderde werkbladen.
  • Stof op de lamp.
  • Lekkage in de plafondplaten.
  • Een tandarts die alle bevindingen volledig zelfstandig uittypt.
  • De oproepkaartjes die door praktijken nog steeds in grote aantallen per post worden verstuurd.
  • Patiënten die de volgende dag worden nagebeld om de uitslag van de röntgenfoto’s door te geven.

Ik wil niet zeggen, dat de laatste twee punten verkeerd zijn. Maar het kan efficiënter of gemakkelijker. Iets waar je snel achter zal komen, als je bijvoorbeeld bij
meerdere praktijken komt. En dat is nu juist direct het grote nadeel van veel tandartsen en hun medewerkers. De meesten komen niet verder dan de eigen praktijk en dat is dus een gemiste kans.

Op elke werkplek ontstaan er routines en gewoonten. Dat zal altijd zo blijven en is ook helemaal niet verkeerd. In het kader van efficiënter werken is het zelfs heel goed om behandelingen altijd volgens dezelfde routine te doen. Echter, er zit ook een nadeel aan. Een vaste routine nodigt namelijk niet uit om verder te kijken. Om
te kijken of de handelingen of werkwijze ook niet anders kan.

Terwijl er voor veel praktijken nu juist nog zo veel te verbeteren is. Naast de blinde vlekken die iedere praktijk heeft ben ik van mening dat ‘praktijkvoering 2.0’ nog
uitgevonden gaat worden. In heel veel praktijken wordt nog maar beperkt gebruik gemaakt van de mogelijkheden op het gebied van ICT. Verder ben ik van mening,
dat samenwerkingen tussen praktijken en kennis vanuit andere branches nog veel verbeteringen kunnen opleveren binnen de tandartspraktijken.

De belangrijkste tip in deze blog is dan ook de volgende: houd oren en ogen open. Kijk regelmatig bij collega praktijken rond. Vraag nieuwe medewerkers actief om hun mening over de praktijk. Vraag patiënten regelmatig om hun mening. En kijk ook eens verder naar de organisatie vormen in andere bedrijfstakken. Op die manier krijg je automatisch feedback aangereikt om blinde vlekken in je eigen praktijk te voorkomen.

Maar allereerst – en het allerbelangrijkste – het gaat om de juiste instelling. Oftewel, stel jezelf open om feedback te ontvangen en om er ook iets mee te gaan doen. Vervolgens is het belangrijk om actief om feedback te vragen. Op die manier ben ik ervan overtuigd, dat jouw praktijk langzaam gaat toewerken naar jouw ‘praktijkvoering 2.0’.

Vragen?

Hopelijk heb ik je op deze manier kunnen inspireren om de mogelijkheden aan te grijpen die binnen en buiten de praktijk voor het oprapen liggen. Om daarmee feedback te ontvangen op jullie blinde vlekken. En zelfs ook feedback krijgen hoe de praktijk nog verder te verbeteren. Inspiratie hiervoor kun je namelijk zeker vinden, als je er maar voor open staat. Heb je nog vragen naar aanleiding van deze podcast? Je kunt altijd contact opnemen via [email protected] of 06 – 1498 0141.

Veel succes in je praktijk.

Anderen bekeken ook

Video: Protocollen – Nut, noodzaak of onzin?

Video: Protocollen – Nut, noodzaak of onzin?

De laatste jaren wordt in de mondzorg veel gesproken over het bijna magische woord ‘protocollen’. Maar wat is toch de toegevoegde waarde ervan, want vele praktijken hebben het gevoel ook prima te draaien protocollen…