Blogartikelen

De patiënt is NIET koning

De patiënt is NIET koning

Om te voorkomen dat je jouw praktijk ‘opbrandt’ Inleiding Twee duidelijke ontwikkelingen binnen de zorg – en ook de Mondzorg – zijn 1.) de alsmaar stijgende druk op de zorg en 2.) de toenemende mondigheid van patiënten. De druk op de zorg groeit doordat de zorgvraag...

De dagstart: we willen het wel, maar doen het niet

De dagstart: we willen het wel, maar doen het niet

Met hierbij de toelichting waarom je het toch maar beter wel kunt doen.  Binnen teams is er veelal behoefte aan een dagstart. Toch doen dezelfde praktijken lang niet altijd een dagstart. Het opzetten en goed uitvoeren ervan blijkt een grote uitdaging te zijn. Wat is...

Stappenplan voor acceptatie van behandelplannen

Stappenplan voor acceptatie van behandelplannen

De manier van communiceren met de patiënt is van grote invloed op de acceptatie van behandelplannen. Bij grotere behandelplannen die een grote financiële investering vragen van de patiënt – wat zeker het geval is bij implantologie – vraagt dit om effectieve...

Waarom het niet lukt de praktijk zelfstandig te laten functioneren

Waarom het niet lukt de praktijk zelfstandig te laten functioneren

De oorzaken en adviezen voor een autonoom functionerende praktijk  Inleiding Eerder heb ik een artikel geschreven over het onderliggende doel dat – volgens mij – elke tandarts-praktijkhouder zou moeten hebben, namelijk het doel de praktijk steeds meer autonoom te...

Waarom een praktijk zich niet op preventie moet richten

Waarom een praktijk zich niet op preventie moet richten

Bijna elke praktijk is zich de afgelopen jaren gaan richten op preventieve zorg, want voorkomen is beter dan genezen. Niets op aan te merken en vanuit het oogpunt van zorgverlening helemaal te onderschrijven. Maar het brengt ook nadelen met zich mee, namelijk rondom...

Leef jij ook ‘van factuur naar factuur’?

Leef jij ook ‘van factuur naar factuur’?

Krijg controle door een gezonde cash flow voor je praktijk Een goedlopende praktijk betekent niet altijd een financieel gezonde praktijk. Mijn ervaring is, dat – ondanks een goede praktijkomzet – veel praktijken nog steeds ‘van factuur naar factuur leven’ en weinig...

Gaatjes vullen of preventie

Gaatjes vullen of preventie

Ga je voor een curatief of preventief personeelsbeleid? De vacatures binnen tandartspraktijken vliegen je momenteel om de oren door de enorme krapte op de arbeidsmarkt. In alle regio’s in Nederland is het moeilijk nieuw personeel te vinden, wat ertoe leidt...

Tips over hoe jouw praktijk meer omzet kan behalen

Tips over hoe jouw praktijk meer omzet kan behalen

De gemiddelde praktijkomzet van € 254.000 (exclusief techniek) per behandelkamer geeft een goede indicatie wat jouw praktijk aan omzet over 2023 kan behalen. Dit bedrag is namelijk de uitkomst van mijn onderzoek naar de gemiddelde praktijkomzet per behandelkamer...

Leef NIET in het hier en nu

Leef NIET in het hier en nu

Neem alle beslissingen vanuit de lange termijn doelstelling. InleidingBinnen praktijken wordt altijd heel hard gewerkt en is de werkdruk relatief hoog. Is er dan nog wel tijd om te genieten van wat je als team elke dag weer met elkaar presteert? Lang niet altijd....

Onderzoek naar de gemiddelde praktijkomzet

Onderzoek naar de gemiddelde praktijkomzet

Hoe goed ‘scoort’ jouw praktijk?De praktijkomzet is niet iets wat je zomaar deelt met collega’s. Daarnaast willen veel praktijkhouders wel graag weten hoe goed de praktijk ‘scoort’. En of een hogere omzet mogelijk is. Daarom is het altijd...

Brandjes blussen doet zelfs de brandweer liever niet!

Brandjes blussen doet zelfs de brandweer liever niet!

Veel praktijkmanagers zijn veel bezig met het voortdurend blussen van brandjes in de praktijk. Super natuurlijk om zo je team en de praktijk te kunnen helpen. Anderen direct helpen geeft namelijk veel voldoening en maakt ook dat...

Praktijkmanager, wat verwacht de praktijkhouder van jou?

Praktijkmanager, wat verwacht de praktijkhouder van jou?

Ik ervaar regelmatig, dat praktijkhouders zich meer en meer laten ontzorgen. De functie van praktijkmanager krijgt binnen praktijken dan ook een steeds grotere rol. Praktijkmanagers gaan meer management werkzaamheden uitvoeren,...

Mijn tips hoe jouw omzet kan verhogen

Mijn tips hoe jouw omzet kan verhogen

Heb je collega’s met een hogere dagomzet?  Hoe kan dat? En vooral, hoe kun je jouw omzet verhogen? Ontdek mijn tips.Verschilt in jouw praktijk de omzet ook van behandelaar tot behandelaar? Mijn ervaring met praktijken coachen en adviseren laat zien dat de...

Waar blijft het geld?

Waar blijft het geld?

Een simpel systeem voor inzicht in de geldstromen van je praktijk. InleidingDe ambitie voor iedere praktijkhouder is in ieder geval een goedlopende praktijk, die tevens financieel gezond is. Hierin zitten twee aspecten, die echter niet altijd samengaan. Een...

Wie bemoeit zich met de agendaplanning?

Wie bemoeit zich met de agendaplanning?

Efficiënte agenda door scheiding van verantwoordelijkheden.  InleidingBinnen teams zijn er – veelal – vele meningen over hoe de agenda het beste gepland kan worden. Bemoeienis die voortkomt uit onvrede over de agendaplanning en het verloop...

De vakantieplanning, wie lost het op?

De vakantieplanning, wie lost het op?

De praktijkmanager stelt het kader, het team lost het op. De vakantieplanning is een terugkerende puzzel, die veel praktijkmanagers elke keer opnieuw moeten zien op te lossen. Een hele klus, waarbij je het bijna nooit voor...

Tips voor het krijgen van loyale patiënten

Tips voor het krijgen van loyale patiënten

‘Onze manier is de enige manier’In het boek benadrukt de schrijver constant weer het belang om als zorgverlener vanuit het perspectief van de patiënt te kijken. Ook tandartsen, mondhygiënisten en assistenten zijn erbij gebaat om te denken vanuit de wensen, behoeften...

10 soorten meetgegevens die elke tandarts zou moeten monitoren

10 soorten meetgegevens die elke tandarts zou moeten monitoren

Een tandarts met een eigen praktijk is (meer en meer) een ondernemer. Dit betekent dat er keuzes zullen moeten worden gemaakt omtrent de bedrijfsvoering. Omdat de druk op het rendement van praktijken toeneemt, wordt het voor praktijken steeds belangrijker de juiste...

Meer rendement: Jij bepaalt de agenda

Meer rendement: Jij bepaalt de agenda

Veel praktijken kunnen hun rendement enorm verhogen door simpelweg efficiënter te werken. Een aandachtsgebied hierbij is ‘time management’. Je bepaalt je eigen agenda. Lees de tips voor het efficiënt omgaan met je tijd. Agenda planning Veel praktijken worden de...

De financiële administratie: van last naar zegen

De financiële administratie: van last naar zegen

Hoe de financiële administratie jouw praktijk vooruit kan helpen  Door praktijkhouders – en door veel ondernemers in het algemeen – wordt de financiële administratie vaak als een last ervaren. Een klus die tot het laatste moment wordt uitgesteld, veel tijd kost en wat...

Is een werkoverleg wel nodig?

Is een werkoverleg wel nodig?

"Elk overleg komen altijd dezelfde punten voorbij!” is een veelgehoorde klacht vanuit praktijken. Ik heb het geluk om regelmatig werkoverleggen bij te mogen wonen binnen praktijken. Altijd interessant om te horen – en vooral te zien – hoe dergelijke overleggen...

Tips voor meer regie: Werken met doelen

Tips voor meer regie: Werken met doelen

Het is bekend, dat zorgverleners - praktijkhouders steeds meer werkdruk ervaren van het voeren van een eigen praktijk. Zo erg zelfs, dat sommige jonge zorgverleners - praktijkhouders zich soms bevrijd voelen met de verkoop van hun praktijk. Of dat een burn-out bijna...

Het pleidooi voor een zelfsturend team

Het pleidooi voor een zelfsturend team

Over het waarom en het nut van zelfsturende teams (en niet vanwege de hype). Inleiding Tandarts-praktijkhouders worden gedurende de werkdag aan de stoel geconsulteerd en geïnformeerd. Uiteraard door de patiënten, maar daarnaast ook regelmatig door de medewerkers....

De kracht van goed samenwerken

De kracht van goed samenwerken

Tips over het verbeteren van het teamworkHet bouwen van een praktijk doe je ‘inside – out’. Hiermee bedoel ik, dat de kracht van het team (/ de ‘inside’) uiteindelijk resulteert in tevreden...

Voorwaarden voor een succesvol team

Voorwaarden voor een succesvol team

Als tandarts / praktijkhouder van het tandheelkundig team werk je keihard om de praktijk succesvol te laten zijn. Veelal als zorgverlener (tandarts), maar tevens als leider van de praktijk en het team. Waaraan moet je jouw tijd besteden als leider om alles uit het...

Alle neuzen dezelfde kant op! Hoe dan?

Alle neuzen dezelfde kant op! Hoe dan?

Regelmatig wordt vanuit praktijken en tandartsen de opmerking gemaakt, dat het niet lekker loopt. En dat het zo fijn zou zijn als alle neuzen dezelfde kant op zouden staan. En of ik daarvoor kan zorgen. Waarschijnlijk herkenbaar voor veel tandartsen, terwijl het...

5 Verbeter tips voor de praktijkmanager / praktijkhouder

5 Verbeter tips voor de praktijkmanager / praktijkhouder

“Als ik ’s middags naar huis ga, vraag ik mij regelmatig af waar ik toch zo druk mee ben geweest.” Deze ervaring gaat helaas op voor veel praktijkmanagers. Je wordt dan ‘geleefd door de dag’ en daardoor ben je vaak niet in staat daadwerkelijk nieuwe acties op te...

Is praktijkmanagement overgewaardeerd?

Is praktijkmanagement overgewaardeerd?

Er wordt steeds meer gesproken en geschreven over praktijkmanagement. Ook zijn er steeds meer praktijkmanagers aan het werk binnen tandartspraktijken. Waarom toch deze ontwikkeling? Is praktijkmanagement niet gewoon een overgewaardeerde, bedrijfseconomische hype voor...

10 Valkuilen bij het bespreken van behandelplannen

Sommige tandartsen zijn zich bewust van het feit dat binnen de praktijk meer rendement kan worden behaald. Er zijn uiteraard vele verschillende manieren dit te realiseren. En uiteraard werkt iedereen op zijn eigen wijze, maar voor veel tandartsen is er nog verbetering...

Stappenplan voor betere acceptatie van behandelplannen

Stappenplan voor betere acceptatie van behandelplannen

De manier van communiceren met de patiënt is van grote invloed op de acceptatie van behandelplannen. De patiënt bepaalt uiteraard zelf, maar goede communicatie draagt sterk bij aan de acceptatie van behandelplannen. Onderstaand stappenplan zorgt voor heldere,...

De 10 factoren voor tevreden patiënten

De 10 factoren voor tevreden patiënten

De resultaten van tandheelkundige behandelingen worden gemeten en vergeleken om de medische kwaliteit en ‘best practices’ te bepalen. Voor een financieel gezonde praktijk is het hebben van loyale patiënten cruciaal. Echter, loyale en tevreden...

Meer rendement: Do’s and Don’ts van een meerkamerplanning

Meer rendement: Do’s and Don’ts van een meerkamerplanning

Regelmatig geven tandartsen aan te werken met een meerkamerplanning. Vaak is er echter sprake van een één-kamer-planning uitgevoerd op meerdere kamers. In die situaties is het rendement niet hoger (t.o.v. de standaard één-kamer-planning), maar zijn vooral de kosten...

Hoe krijg je actieve patiënten?

Hoe krijg je actieve patiënten?

Bij actieve patiënten kent de zorg een veel meer preventief karakter. Patiënten die regelmatig op controle komen hebben minder pijnklachten. En bovendien: een actief patiëntenbestand draagt bij aan de continuïteit van de praktijkomzet. Genoeg redenen om je patiënten...

NIEUW: Online cursus ‘Werken met doelen’

NIEUW: Online cursus ‘Werken met doelen’

Ervaar jij ook, dat je vooral wordt geleefd door ‘de waan van de dag’? Terwijl je eigenlijk veel meer aandacht wil besteden aan de praktijk overkoepelend om jouw ambitie en de praktijkdoelen te verwezenlijken. De dagelijkse zorg vergt veel tijd, aandacht en energie....

Blijf waken over de continuïteit

Blijf waken over de continuïteit

Over de risico’s die de continuïteit in gevaar kunnen brengen.   Inleiding De continuïteit van zorgverlening is waar je als tandarts-praktijkhouder continu mee bezig bent. Om altijd de beste zorg te kunnen geven aan je patiënten. Maar ben je ook bezig met de...

Podcast 7 – Meer rendement

Podcast 7 – Meer rendement

Dé podcast met praktijkvoorbeelden over goede en praktische oplossingen voor de tandartspraktijk. Voor nieuwe inspiratie en om niet altijd zelf het wiel uit te hoeven vinden.   Sjoerd Kuiken · Podcast 7 – Meer Rendement Inleiding Mijn ervaring vanuit het...

Tips bij sollicitatiegesprekken

Tips bij sollicitatiegesprekken

Zorgverlening is teamwork, waardoor de kwaliteit van zorgverlening voor een groot deel wordt bepaald door de kwaliteit van het team. Uitdaging is díe medewerkers te werven, die de kwaliteit van het team omhoog ‘trekken’. Je hebt nooit 100% zekerheid, dat je een goede...

De oplossing is delegeren

De oplossing is delegeren

Delegeren is de oplossing om de druk van het praktijkmanagement te verlichten. In deze lockdown ben ik veel thuis met mijn kinderen om dan ook veel te helpen met hun huiswerk. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat worden er bijna permanent vragen...