Veel praktijkmanagers zijn veel bezig met het voortdurend blussen van brandjes in de praktijk. Super natuurlijk om zo je team en de praktijk te kunnen helpen. Anderen direct helpen geeft namelijk veel voldoening en maakt ook dat je een belangrijke spil bent binnen de praktijk…
ECHTER:
- Geeft dit je daadwerkelijk voldoening? Of zorgt het vooral voor stress?
- Kom je wel aan je eigen taken toe? Of blijven deze voortdurend liggen?
- Is het team hier mee geholpen? Of blijven medewerkers op jou steunen, terwijl ze veel zaken ook zelf kunnen oplossen?
Brandjes blussen is niet effectief
Kortom, het gevoel van continu brandjes blussen is eigenlijk helemaal niet zo effectief. En om hierin voor jezelf stappen te gaan zetten, is het goed eens te kijken naar de functie van een brandweerman!
Brandweermannen zijn namelijk helemaal niet de hele dag bezig met het blussen van brandjes. Sterker nog, het werk van brandweermannen bestaat voor een groot deel vooral uit het voorkomen van brandjes. Door voorlichting te geven en panden en woningen te controleren op brandveiligheid zijn brandweermannen vooral preventief bezig.
De waarde van de praktijkmanager
En dat is eigenlijk precies de houding die jij als praktijkmanager ook kunt aannemen. Mijn advies is dan ook om bij elk ‘brandje’ niet gelijk zelf tot blussen over te gaan, maar vooral te kijken hoe medewerkers het brandje zelf kunnen ‘blussen’. Om je daarnaast vooral bezig te houden het zodanig te organiseren, dat de kans op het ontstaan van dezelfde brand wordt gereduceerd. En DAN ben je als praktijkhouder pas van waarde voor de praktijk door het creëren van een organisatie die NIET afhankelijk is van één of enkele personen.
Coaching nodig?
Wil je jouw praktijk ook laten groeien naar een gestructureerde en goed georganiseerde praktijk? Bekijk hier de mogelijkheden voor een coaching en advies traject.