Tips voor een aansprekende praktijkwebsite

Gratis e-boek:

Werken in en aan je zorgpraktijk

Veel praktijken hebben hun praktijkwebsite volgeschreven met vakinhoudelijke informatie. Zo wordt er volop uitgeweid over de microscoop, een OPG, deelname aan I-Qual groepen, etc. Maar wat is nu eigenlijk het doel van een praktijkwebsite? Juist, het doel is (potentiële) patiënten te informeren over en enthousiast te maken voor de praktijk. Tandartsen en hun team dienen zich daarbij heel goed bewust te zijn van de factoren, die de keuze van de patiënt voor een praktijk beïnvloeden.

Keuze praktijkwebsite

Bij de keuze voor een praktijk of behandelaar maken de technische vaardigheden van de tandarts hier waarschijnlijk slechts 10 tot 15% deel van uit. De vakinhoudelijke kwaliteiten van de behandelaar en het feit dat de praktijk voldoet aan geldende richtlijnen wordt namelijk door de patiënt als standaard verondersteld. “Anders zou de tandarts nooit tandarts zijn, toch?”

Hoe maakt de patiënt een keuze

Een patiënt maakt zijn keuze op basis van hele andere zaken, namelijk op basis van de communicatieve vaardigheden en het inlevingsvermogen van het team en welke ervaring en beleving dit oplevert bij de patiënt. Met dit in het achterhoofd dient de praktijk ook haar praktijkwebsite vorm en invulling te geven. Dit resulteert in de volgende tips voor de praktijkwebsite:

  • Schrijf niet zozeer inhoudelijk over behandelingen (“Bij de tweede behandeling zal de tandarts een aantal vijltjes in de tand of kies aanbrengen en een röntgenfoto maken voor het bepalen van de lengte van de kanalen.”), maar over de aandacht voor de patiënt tijdens een behandeling.
  • Schrijf niet zozeer over de tandheelkundige apparatuur dat wordt gebruikt (“Wij hebben het equipment uitgebreid met een digitale OPG röntgenapparaat”), maar over de personen die de behandeling uitvoeren.
  • Schrijf niet zozeer over de nascholing die wordt gevolgd (“Het hele team wordt regelmatig bijgeschoold door het volgen van cursussen”), maar over wat het team doet voor een optimale patiënt ervaring.

Uit bovenstaande tips blijkt wederom heel duidelijk, dat een patiënt zijn keuze voor een praktijk of behandelaar maakt op basis van zaken als: word ik vriendelijk behandeld, krijg ik aandacht, is er interesse voor mij als persoon en word ik gerustgesteld. Kortom, zorg ervoor dat uw praktijkwebsite juist deze informatie bevat, zodat een bezoek aan uw praktijkwebsite al een eerste positieve ervaring bij de patiënt oplevert.

Praktijk Management Scan

Ook de kwaliteit van de praktijkwebsite, maakt onderdeel uit van de Praktijk Management Scan. Met deze scan wordt beoordeeld in hoeverre de juiste voorwaarden aanwezig zijn voor het neerzetten van een succesvolle praktijk. Neem vrijblijvend contact op met Sjoerd Kuiken voor meer informatie over het laten uitvoeren van deze Praktijk Management Scan bij u in de praktijk.

Neem contact op

 

Anderen bekeken ook

Stappenplan voor acceptatie van behandelplannen

Stappenplan voor acceptatie van behandelplannen

De manier van communiceren met de patiënt is van grote invloed op de acceptatie van behandelplannen. Bij grotere behandelplannen die een grote financiële investering vragen van de patiënt – wat zeker het geval is bij implantologie – vraagt dit om effectieve communicatie van de behandelaar.

Onderzoek naar de gemiddelde praktijkomzet

Onderzoek naar de gemiddelde praktijkomzet

Hoe goed ‘scoort’ jouw praktijk? De praktijkomzet is niet iets wat je zomaar deelt met collega’s. Daarnaast willen veel praktijkhouders wel graag weten hoe goed de praktijk ‘scoort’. En..

Brandjes blussen doet zelfs de brandweer liever niet!

Brandjes blussen doet zelfs de brandweer liever niet!

Veel praktijkmanagers zijn veel bezig met het voortdurend blussen van brandjes in de praktijk. Super natuurlijk om zo je team en de praktijk te kunnen helpen. Anderen direct helpen geeft namelijk veel voldoening en..