Delegeren is de oplossing bij dossiervoering

De praktijkrichtlijn Patiëntendossier stelt uitgebreide eisen aan de dossiervoering door tandartsen. Steeds meer tandartsen voeren momenteel concrete verbeteringen door in hun dossier voering. Dit levert echter direct..

Gratis e-boek:

Werken in en aan je zorgpraktijk

De praktijkrichtlijn Patiëntendossier stelt uitgebreide eisen aan de dossiervoering door tandartsen. Steeds meer tandartsen voeren momenteel concrete verbeteringen door in hun dossier voering. Dit levert echter direct het spanningsveld op. Dat uitgebreide dossiervoering veel tijd kost. De oplossing ligt in delegeren.

Efficiënte dossier voering

Het doorlopen van de volgende stappen levert een volledige en efficiënte dossiervoering op:
1.   Zorg ervoor dat de assistente gemakkelijk achter het toetsenbord kan plaatsnemen
(denk aan een verschuifbaar toetsenbord en draadloze muis)
2.   Zorg ervoor dat de assistente blind kan typen (of in ieder geval snel kan typen)
3.   Leg alle afspraken en instructies omtrent dossiervoering vast in een protocol
4.   Maak snelfuncties en standaard tekstregels aan in uw patiëntensysteem voor een efficiënte registratie
5.   Zorg voor een goede instructie aan de assistente
6.   Tandarts en assistente gaan gezamenlijk de samenwerking starten en optimaliseren

Voorwaarden voor succes

De voorwaarden voor succes zijn:
A.   De tandarts is bereid om de handeling los te laten en de assistente verantwoordelijkheid te geven
(delegeren betekent niet ‘nooit meer naar omkijken’).
B.   De tandarts is bereid om de assistente tijd te geven de dossiervoering zich eigen te maken
(delegeren gaat gepaard met een leerproces).

TIP: Lees meer over de voordelen van uitgebreide dossiervoering.

Neem contact op

 

Anderen bekeken ook

Stappenplan voor acceptatie van behandelplannen

Stappenplan voor acceptatie van behandelplannen

De manier van communiceren met de patiënt is van grote invloed op de acceptatie van behandelplannen. Bij grotere behandelplannen die een grote financiële investering vragen van de patiënt – wat zeker het geval is bij implantologie – vraagt dit om effectieve communicatie van de behandelaar.

Onderzoek naar de gemiddelde praktijkomzet

Onderzoek naar de gemiddelde praktijkomzet

Hoe goed ‘scoort’ jouw praktijk? De praktijkomzet is niet iets wat je zomaar deelt met collega’s. Daarnaast willen veel praktijkhouders wel graag weten hoe goed de praktijk ‘scoort’. En..

Brandjes blussen doet zelfs de brandweer liever niet!

Brandjes blussen doet zelfs de brandweer liever niet!

Veel praktijkmanagers zijn veel bezig met het voortdurend blussen van brandjes in de praktijk. Super natuurlijk om zo je team en de praktijk te kunnen helpen. Anderen direct helpen geeft namelijk veel voldoening en..